تاریخچه استین گلاس ( stained glass )
نمونه هایی از صفحات استین گلاس بصورت مثال در نوشته از موزه ELY آورده شده است. تاریخچه استین گلاس به قرن هفتم در انگلستان باز می گردد و در قرن ۱۲ این صنعت به یکی از قالب های هنری تبدیل شد.
این عکس از Lady Chapel of Ely Cathedral c1340-1349 و نظری اجمالی به یک دهقان در قرون وسطا می باشد .
ساختن شیشه های استین از قرن ۱۲ تاکنون تغییر چندانی نداشته است این نوع از صفحات از شیشه های رنگی با قطعه های مشبک سرب ساخته شده است . در قدیم جزئیات صورت در آن نمایش داده می شد و نشانه هایی از دست نقاشی آتش و با رنگ های سیاه و قهوه ای وجود داشت . در سالهای ۱۳۰۰ شیشه استین رنگ زرد نیز شناخته و کشف شد که باعث می شد بتوان شیشه های سفید را زرد و آبی ،سبز نمود و بسیار در نمایش موها و تاج ها کاربرد داشت .
در قرن ۱۵ شکل کروی از شغال و روباه
افسانه ازوپ در هنر های قرون وسطا بسیار رایج بود ولی در شیشه های استین بسیار کم مورد استفاده قرار می گرفت در اینجا شغال دیده می شود که بر جماعت غازها موعظه می کند.
باکره در سال ۱۳۴۰
این شکل زیبا حضرت مریم در حال دریافت پیام از جبرئیل می باشد که در زیر سایه بانی از معماری های زیبا طراحی شده است پنجره ای از کلیسای هدزر در ووسترشر را نمایش می دهد که در سال ۱۸۶۶ بدست جان هاردمن ساخته شده است.
رنگ آمیزی شیشه ها در انگلستان بسیار رونق داشت تازمانیکه اصلاحات در کلیسا ها در دهه ۱۵۴۰ میلادی رخ داد و اعتقادات مردم و کلیسا ها کاهش یافت و نیاز به این چنین هنری نیز کم کم کاهش یافت.
همچنین در قرون ۱۷و ۱۸ ساختن این نوع از شیشه های رنگی ادامه داشت و تنها در قرن ۱۹ هنوز تلاش برای پیدا کردن روش های ساخت این نوع از شیشه ها انجام میشد مردانی شبیه چارلز وینستون و معماری بنام پوگین تلاش های زیادی برای احیای این هنر انجام دادند با توجه به تلاش های این افراد در سال ۱۸۵۰ کیفیت این نوع از شیشه های بسیار ارتقاع یافت . امروزه تمامی کلیساها و کلیساهایی که دارا پنجره های بزرگ می باشند از این نوع شیشه استفاده می کنند و همچنین کیفیت ساخت این نوع از شیشه های نیز به شکل شگفت آوری ارتقا یافته است.
وسوسه حوا سال ۱۸۵۸
تصویری طراحی شده توسط پوگین و ساخته شده توسط جان هاردمن برا کلیسای سنت ماری.
طراحی بسیار زیبای پوگین و انتخاب رنگ عالی او نشان دهنده درک خوب از رنگ ها و شناسایی مواد بوده است در سال ۱۸۴۵ با کمک دوستش هاردمن از هنرهای فلزی نیز برای ساخت در کنار شیشه های استفاده کردند و پوگین یکی از معروفترین طراحان این گونه تولیدات شده بود .
مبلغ ۱۹۱۲
طراحی شده توسط بورن و جونز
در سال ۱۸۶۱ کارخانه معروف موریس بوسیله موریس فیلیپ وب ، دانته گابریل روزتی و ادوارد بورن تاسیس شد . در ۱۸۷۵ بورن یکی از بهترین طراحان یک استودیو طراحی بسیار معروف بود . طراحی های بسیار زیبای او باعث شد تعداد زیادی تابلو توسط این کارخانه سفارش و ساخته شود
یافتن ناجی در معبد سال ۱۹۱۰
طراحی شده توسط ماری لواندز و ساخته شده توسط خودش
ماری لواندز یکی از بااستعدادترین زنان در هنر و طراحی بوده است در سال ۱۸۹۷ با همکاری دوری یک کارخانه با همین نام راه اندازی نمودند همچنین اقدام به ساخت یک استودیو برای طراحی و کمک به طراحان جهت انجام نقش و نگار های مختلف نمودند
سعود الیاس
طراحی شده توسط الن و ساخته شده توسط لاورز و باراد
امد ارابه اتش با اسب اتشین و او با یک گردباد به بهشت رفت . باورز و باراد یکی از شرکت های پیشرو در طراحی شیشه های استین بوده اند این شکل و طرح نمایش دهنده طراحی بی نظیر می باشد.
موزه استین گلاس همیشه شامل کارهای معاصر این صنعت می باشد قاب هایی از بعضی از تاثیرگذارترین هنرمندان قبل از قرن ۲۰ ام همیشه در این نمایشگاه وجود دارد . بعلاوه هنرمندان معاصر همواره کارهای خود را می بخشیدند بنابراین تغییر ذائقه طراحان در بین سالهای مختلف را نیز می توانید مشاهده کنید همچینین نمایشگاه کارهای هنرمندان جدید را نیز همواره در خود جای خواهد داد.
مسیح به دیدار مادرش می رود
برای کلیسایی ای نطرح زده شد اما بدلیل مرگ هنرمند سازنده ان در سال ۱۹۵۵ هیچ گاه کامل نشد.
این کار ساده و غنی است و با رنگ های شاد و براق خود در مقیاسی کوچک طرح زیبایی را بجا گذاشته است.
تجارت ۱۹۳۰ برای بانک شانگاهی هنگ کنگ
این هنرمند از روش و هنر قدیمی و سنتی استفاده کرده است طراحی بسیار قوی تر از نقاشی است این پنل گرد دارای طرح ها ورنگ های تاثیر گذاری است.
تکنیک های قرون وسطا و مواد
در چهار سال اول قرن ۱۲ یک المانی که با نام تفیلوس معروف بود نحوه ساختن شیشه های استین را نوشت.
متد اولیه از ابتدا بسیار کم تغییر یافته است شیشه با ذوب کردن شن و ماسه ، آهک و پتاس و ترکیب انها در گلدانی رسی ساخته می شود .از اکسید طلا برای زرد سازی رنگ ان مس برای سبز سازی کبالت برای آبی و غیره استفاده شد . این گلدان شیشه ای فلزی نامیده شد این نوع از شیشه و بخصوص رنگ قرمز بسختی نور را از خود عبور می داد و بسیار تاریک بود . برای حل این مشکل شیشه های شفاف تری با وارد کردن تکه از شیشه سفید داخل گلدان قرمز و انفجار ان ساخته شد . این کار باعث ایجاد لایه ای از شیشه بهمراه سطحی رنگی شد بعدها این لایه قابل کنده شدن توسط سمباده بود . این محصول دو شکل سفید و قرمز داشت.
بدلیل گران بودن کاغذو پوست طرح کلی این نوع از شیشه ها بجای کاغذ بروی میزهایی سفید شده کشیده می شد طراحی تمامی رنگ ها و کل نقاشی را بروی این میزها پیاده می کرد و همچنین حتی رگه ای از سرب که برای چسباندن تیکه های مختلف شیشه استفاده می شد را نیز در نقاشی نمایش می داد شیشه های رنگی برش داده می شد وبروی نقاشی بصورت پازل مانند جمع می شد و چون شیشه بود نقاشی روی میز نیز از زیر ان قابل مشاهده بود پس از پذیرش رنگ قطعات در کوره کوچکی می ماند تا رنگ ها به سطح شیشه بچسبد و سپس توسط سازنده با قطعات سرب مونتاژ می شد و این قطعات شیشه بروی قطعات سرب لحیم شده قرار می گرفت و چاک های اچ شکل بروی این سرب ها برای جاگذاری شیشه قرار داده می شد و از سیسمان برای چسباندن این قطعنات استفاده می شد و بوسیله شبکه فلزی قطعه بصورت ایستاده نمایش داده می شد.
در قرن ۱۴ رنگ های مختلفی از لیمویی تا نارنجی نیز به این دایره ای رنگ ها اضافه گردید که همه نتایج کشف نقره بود بر پشت شیشه با نقره نقاشی و در کوره قرار می گرفت در قرن ۱۶ رنگ ها مختلف پیدا شدند دیگر پنجره ها همه رنگی شده بودند و از رنگ های مختلف در انها استفاده می شد این متد تا قرن نوزدهم نیز طرفداران زیادی داشت همه موارد اعلام شده نیز در موزه برحسب زمان قابل مشاهده بود.
تکنیک های مدرن
هر پنجره ای از یک کارنون بزرگ شروع و با طراحی ویا بدون ان شروع بکار می کند . کارتون های جدید بروی کاغذ هستند طراحی های جدید همه رنگ شیشه را می طلبد و مشکلی در شکل وطرح شیشه نیست و می توان تماما شیشه را بشکل مورد نظر درآورید.
طراحی با رنگ ها سیاه و یا قهوه ای که ترکیبی از اکسید فلزات چسب و پودر شیشه است انجام میش ود طراح انها را با اب قاطی کرده و بروی شیشه می مالد خط های جامد بنازکی نقاشی می شوند . خط های نازک تر می بایست خشک شوند و با پرس سایه زنی بروی انها انجام شود و اماده گزاشتن درکوره باشند این شیشه در سینی گزاشته می شود و به قسمت داغ بالای کوره منتقل می شود.
سایزهای مختلف می تواند بوسیله فشرده شدن بوجود اید ویا بوسیله الکتریسیته و یا ضربات دست . پنجره بروی یک پنل بزرگ اسمبل می شود در این پروسه اندازه سرب نیز وابسته به اندازه پنجره است این قطعات با شیشه ها متصل بهم شده زمانیکه پنل کامل شد تمامی قطعات با ماستیک به شیشه ها متصل می شوند که کاملا سفت شوند.