صنایع دستی و بسته بندی
بسته بندی
در تعریف بسته بندی آمده است که بسته بندی تهیه ظرفی است که از مظروف خود را در طی مراحل تولید تا مصرف از صدمات و آسیب حفظ می کند . و از سوی دیگر بسته بندی به مثابه یک فرهنگ بومی , قومی و اقلیمی است که ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده را ایجاد می نماید . پس با این تعریف در می یابیم که به بسته بندی باید از دو دید متفاوت بنگریم یکی از جنبه وظیفه یک ظرف در قبال مظروفش و دیگری از دیدگاه یک موضوع فرهنگی .
جذابیت بسته بندی
بسته بندی باعث ایجاد ارتباط ذهنی بین تولید کننده و مصرف کننده می شود و یک بسته بندی جذاب می تواند مانند یک فروشنده موفق در درون کالا به تبلیغ بپردازد . جذابیت بسته بندی امروزه بسیار مورد توجه طراحان قرار گرفته است تا بتوانند از این طریق بازاریابی موفق تری به نسبت رقبای خود در بازار داشته باشند . بسته بندی چهره کالاست و گاه کیفیت آن از محصول بالاتر است و بسیاری از مصرف کننده گان با توجه به بسته بندی در مورد کیفیت کالا قضاوت می کنند . همچنین بسته بندی باید درخریدار پیامهای تحریک کننده ایجاد نماید و حس خرید را در او زنده کند .
بسته بندی و هویت دهی به کالا
همانطور که می دانیم بسته بندی باعث ایجاد هویت در محصول می شود و هرچقدر که کالایی با ارزش و نفیس باشد ولی باز هم نمی توان آن را بدون بسته بندی مناسب به مصرف کننده ارائه داد و امید داشت که قدر و ونزلت آن حفظ شود . از این روست که در خصوص بسته بندی محصولات دست ساز صنایع دستی بایستی اهتمام بیشتری ورزید چرا که امروزه شاهد صنایع دستی گران قیمت و نفیسی هستیم که با وجود آنکه زمان و انژی زیادی برای ساخت آن صرف شده ولی در هنگام بسته بندی و معرفی آن به مصرف کننده سهل انگاری بسیاری اتفاق می افتد و مصرف کننده دچار سردرگمی در چگونگی کیفیت محصول می گردد.
بسته بندی و صادرات
این موضوع اگرچه در مورد تعدادی از محصولات غذایی مانند پسته و زعفران تا حدی بر طرف شده است ولی هنوز در مورد بسیاری از کالاها از جمله صنایع دستی که نمونه ای آشکار از میراث فرهنگی و هنری این مرز و بوم است اتفاق نیفتاده است . یکی از مشکلاتی که بر سر راه صادرات محصولات کشورمان قرار دارد عدم بسته بندی مناسب کالاهاست .
طراحی بسته بندی بر اساس استراتژی مختص فروش صنایع دستی باید اتفاق بیفتد به عنوان مثال توجه به خواسته های مصرف کننده های داخلی یا خارجی و یا توریست باید به صورت مجزاء برنامه ریزی شود .
بسته بندی محصولات دست ساز
از فواید زندگی ماشینی این بوده است که مردم به ارزش محصولات دست ساز پی برده اند و برای متفاوت بودن علاقمندند تا از این کالاها بیشتر استفاده کنند .ولی باید در نظر داشت خریدار یک محصول دست ساز با یک خریدار ساده متفاوت است و وی علاقمند است تا با او مانند یک فرد متفاوت در هنگام خرید و عرضه محصول برخورد شود . متفاوت بودن بسته بندی یک محصول دست ساز به نسبت محصولات ماشینی می تواند در مصرف کننده آن حس بهتری ایجاد کند به طور مثال برای بسته بندی کالاهای صنایع دستی می توان از مواد دست ساز مانند انواع پارچه های دست دوز ,کاغذهای دست ساز , سبدهای دست باف , جعبه های دست ساز و محصولاتی اینچنین استفاده کرد .
وجود اطلاعات کافی برای خریدار بر روی بسته بندی در مورد مواد تشکیل شده , هنرمند سازنده و تاریخچه ساخت محصول به خریدار کمک می کند تا وی بتواند آگاهی کامل در مورد کالا داشته و آن رابه دیگران نیز منتقل کند و از این موضوع احساس خوبی داشته باشد.