صنایع دستی در هتل ها
با گذری کوتاه در هتلهای داخل و خارج در می یابیم که تجربه حضور غرفه های صنایع دستی در هتل ها تجربه ای موفق بوده و این امر در تمام دنیا به عنوان یک اصل پذیرفته شده تا با حضور غرفه های صنایع دستی در هتلها هم صنایع دستی بومی به مسافران داخلی و خارجی معرفی گردد و هم تهیه صنایع دستی برای گردشگران سهل و آسان شود . چرا که خرید هدیه ای ارزشمند به عنوان سوغات و یادگاری از آن سفر در همه فرهنگها وجود داشته و امری شیرین و ارزشمند است و چه بهتر که این کار توسط کالایی دست ساز انجام پذیرد , چرا که دست ساخته ها با خود فرهنگ و اصالتی را به همراه دارند که خریدار آن می تواند در موردش با دوستان و نزدیکان خود گفتگو کند و در این حین از خاطراتش برای آنها سخن بگوید.
وجود چنین غرفه هایی در هتل ها اگرچه می تواند کمک قابل توجهی در شناخت و معرفی برندها و دست ساخته ها به مخاطبین داشته و در پی آن باعث رونق این بخش از صنعت شود, ولی جایگاه دیگری در هتلها برای معرفی هر چه بیشتر صنایع دستی وجود دارد و آن استفاده از صنایع دستی در دکوراسیون هتل هاست چرا که این موضوع به صورت مستقیم بر بیننده و گردشگر مقیم در هتل تاثیر می گذارد. این موضوع بخصوص در مورد توریست خارجی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که ممکن است افراد خارجی بدلیل عدم شناخت کامل فرهنگ و هنر آن کشور متوجه کاربرد این محصولات نشوند ولی اگر با چنین کالایی به طور کاربردی مواجه شوند ذهنیت بهتر و کامل تری برایشان بوجود می اید و متوجه کاربرد آن کالا نیز می شوند.
به عنوان مثال استفاده از آینه های دست ساز در اتاقهای هتل و یا آینه های لوکس و مجللی مانند آینه ونیزی در لابی و سالنها در هتل علاوه بر ایجاد فضایی لوکس و مجلل , کاربرد این محصولات دست ساز را برای بیننده آشکار می کند . البته این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که برای اننتخاب محصولات مورد استفاده در هتلها بایستی از بهترین برندها و با کیفیت ترین آنها استفاده شود تا بر روی بیننده اثر معکوسی نداشته باشد.
از آنجاییکه صنایع دستی و محصولات دست ساز خاص و متفاوت هستند و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کنند , درذهن بیننده علی الخصوص توریست خارجی ایجاد پرسش می کند که این محصول چگونه و توسط چه کسی ساخته شده و چه کاربردهایی می تواند داشته باشد , این لحظه بهترین زمان برای معرفی محصول و هنرمند و به تبع آن معرفی فرهنگ و اصالت یک کشور است .
این اتفاق باید با تعاملی که بین هنرمندان , صنعتگران و هتلداران ایجاد می شود بیفتد تا همه آنها را از این فایده منتفع نماید . وجود سازمان میراث فرهنگی , گردشگری و صنایع دستی که نشانگر ارتباط مابین این صنایع است نیز نشان از اهمیت همین موضوع دارد که متاسفانه هنوز بازخورد مناسبی از این تعامل در رونق بازارهای صنایع دستی دیده نشده است . امید است با اهتمام بیشتر به این مساله و ارتباط موثر تر مابین برندهای تولید کننده محصولات دست ساز و صنایع دستی با هتلداران این ارتباط هر چه بهتر و موثر تر اتفاق افتد و باعث شکوفایی صنعت توریسم , گردشگری و صنایع دستی گردد.